Az emberek többsége, köztük talán Te is, úgy gondolod, hogy a zsírok egészségtelenek és csak hízol tőlük. Megfigyelhető az is, hogy az élelmiszeripar is folyamatosan bővíti a zsírszegény termékek palettáját, hiszen egyre népszerűbbek és könnyen eladhatók. De tényleg szükséged van folyamatos jelleggel a zsírszegény termékek fogyasztására?

A válasz röviden és tömören az, hogy: nem!

Ahhoz, hogy megértsd a választ először is mindenképp tisztában kell lenned azzal, hogy milyen funkciókat látnak el a zsírok a szervezetedben. Léteznek egyszerű- és összetett zsírok, illetve zsírszerű anyagok.

Az egyszerű zsírok, köztük a gliceridek, a szervezeted számára a legfontosabb energiaszolgáltató tápanyagok. A táplálékkal felvett, és az energiatermelésre fel nem használt zsírokat a szervezet elraktározza. Ellentétben a fehérjékkel és a szénhidrátokkal, ennek felhalmozása igen nagymértékű lehet. A zsírszövetek azonban (megfelelő mennyiségben) olyan fontos szerepet játszanak életedben, mint:

  • biztosítják a különböző szervek struktúrájának kialakítását,
  • a bőr alatti zsírszövetek részt vesznek a hőszabályozásban, mivel jó hőszigetelők,
  • az állandó testhőmérséklet fenntartását biztosítják,
  • a táplálékok zsírtartalma nélkülözhetetlen a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához,
  • jelentős élvezeti értékkel bírnak,
  • tartós telítettség érzést váltanak ki.

Az esszenciális zsírsavakról is már biztosan hallottál. Ezek olyan zsírsavak, melyek az emberi szervezet számára nélkülözhetetlenek, azonban ezt önmaga nem képes előállítani, így táplálékkal kell biztosítanod számára. Ilyen az Omega3 és Omega6 család.  Ezek fontos szerepet játszanak egyes életfolyamatok szabályozásában, mivel olyan hormonok előanyagai melyek:

  • részt vesznek a véralvadás folyamataiban,
  • a gyomornedv elválasztásában,
  • a vérnyomás csökkentésében, illetve
  • az érfalak rugalmasságának megőrzésében és,
  • az érelmeszesedés megelőzésében.

Milyen táplálékkal tudod biztosítani a szervezeted számára nélkülözhetetlen esszenciális zsírsavakat?

  • napraforgóolaj
  • kukoricacsíra-olaj
  • szójaolaj
  • repceolaj
  • lenolaj
  • hal, ezek közül is főként a növényevő halak tartalmaznak nagyobb mennyiségben pl.: busa.

Összességében elmondható, hogy a zsírok nem annyira ártalmasak szervezeted számára, mint ahogy nagyon sokan gondolják. Rengeteg olyan funkciót töltenek be, ami az életben maradásodhoz nélkülözhetetlenek. Azonban igaz, hogy nem minden zsír egészséges, viszont ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy nem szabad zsírt, zsíros ételeket fogyasztanod vagy, hogy kizárólag zsírszegény ételt ehetsz. Azt, hogy mely zsírok fogyasztását szükséges csökkentened, vagy esetleg teljesen kizárnod étrendedből arról a következő cikkben olvashatsz…

Sz. Vivi

Élelmiszerbiztonsági- és minőségi mérnök