Nyakunkon a húsvét, ezért biztos, hogy egyre több helyről hallasz újra a tojásról. A tojás talán az egyik legmegosztóbb étel a világon. Szinte csak azt nem érdekli, aki elvből nem is eszi. De azokat, akik szoktak tojást enni, mindig is érdekelte, hogy egészséges-e vagy nem? Időről-időre kapnak szárnyra újabb és újabb tanulmányok, egyszer a tojás biztonságosságáról, utána pedig ennek az ellenkezőjéről. Egy ilyen kaotikus fejetlenségben valószínűleg már te se tudod, hogy miben higgy, és szeretnéd megtudni, hogy pontosan mi is a helyzet ezzel az étellel? A húsvéti időszakban pedig még jobban kiéleződik a helyzet, mert ha az év többi részében nem is, most biztosan találkozol vele.

Kezdjük is a legelején: mit nevezünk tojásnak? Tojásnak nevezünk minden olyan általában ovális alakú, nőstény állatok reprodukciós szerve által előállított (legtöbbször madár vagy hüllő) produktumot, mely rendelkezik egy külső, merev héjjal és belül az élet kialakulásához alkalmas összetevőkkel. A tojás általában három részből tevődik össze:

  • sárgája,
  • fehérje,
  • külső, meszes héj.

A tojás fogyasztását ellenzők legtöbbször annak beltartalmi értékeit emelik ki. Azok szerint, akik úgy gondolják nem is kéne tojást enni, úgy vélik, hogy a tojásban lévő koleszterin és más telített zsírsavak hosszú távon egészségtelenek az emberi test számára.

Az igazság az, hogy ezt így következetesen nem lehet kijelenteni. A testednek szüksége van koleszterinre a hormonháztartásod, idegrendszered megfelelő működéséhez, de minden sejted és szerved is tartalmazza ezt a zsírt.

A sok egymást überelő és egymásnak ellentmondó hír hallatán az emberek már sokszor úgy gondolnak a tojásra, mint az ördög művére, egy adag zsírbombára. Azonban a tojásnak a 65,5%-a víz. A tojás 58%-át kiadó fehérjéjének ez az aránya 90%, a fennmaradó részt pedig túlnyomó többségben fehérjék teszik ki. A tojás 11%-át a külső, meszes héj teszi ki, mely túlnyomórészt mészből áll. Ebből is láthatod, hogy a tojás zsírtartalmának egészét a sárgája adja. A sárgája a tojás 31%-át teszi ki. A sárgájában található zsírok 2/3-a telítetlen, míg 1/3-a telített. Ezt az arányt a modern táplálkozás tudomány a legtökéletesebbnek tartja. A zsírok mellett itt található a tojás vitamintartalmának egésze is.

Az újabb kutatások pedig mindig arra jutnak, hogy amellett, hogy a különböző zsírokat gyakorlatilag tökéletes arányban tartalmazza, teljes értékű fehérje-, vitamin- és ásványi anyag forrás. Annyi tápanyag van benne, hogy egyes tudósok szerint szinte csak ezen is el tudnál élni. A szénhidráton, roston és C-vitaminon kívül gyakorlatilag minden megvan benne, ami a kiegyensúlyozott táplálkozáshoz szükséges. A tojás összetevőit vizsgálva ráadásul az is megmutatkozik, hogy összetétele és arányai gyakorlatilag megegyeznek az emberi anyatejével. Olyannyira, hogy biológia értéke ugyanakkora mind a kettőnek (összehasonlításként a csirkehús biológiai értéke: 82). Ezek alapján is látszik, hogy ez az egyik, az emberi táplálkozásba legjobban beilleszthető élelmiszer.

Az is beszédes lehet, hogy a tudósok a tojást csak, mint „élelem erőmű” emlegetik. Egy átlagos (58g-os) nyers tojás ugyanis a következő tápértékekkel büszkélkedhet:

  • fehérje: 6,5g
  • A-vitamin: 98µg
  • D-vitamin: 0,9µg
  • B12-vitamin: 1,3µg

Ezek mellett még rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. Ráadásul teszi mindezt úgy, hogy alig 78kcal van benne, a szénhidrát mennyisége pedig elhanyagolható.

Nem is csoda tehát, hogy az ember legyen akármennyire ellenzője ennek az élelmiszernek, a fogyasztását szinte lehetetlen kivédeni. Az élelmiszeripar egyik legalapvetőbb természetes alapanyaga ugyanis, szinte mindenben megtalálható valamilyen formában.

A tojás tartalmazza mindazon anyagokat, amire egy fejlődésben lévő és egy kifejlett szervezet fenntartásához szükség van. Gyakorlatilag a tojásban található összes összetevőre szüksége van a szervezetednek, így elmondható, hogy bátran fogyaszthatod. Természetesen az lehet kérdéses, hogy mennyit érdemes belőle napi szinten fogyasztani, hiszen egyes alkotóelemi olyan nagy mennyiségben vannak jelen, hogy könnyen túladagolhatók. Ilyenek például a B2 vagy B12 vitamin. Gyermekednek a tojást már akár egy éves korától adhatod, itt még természetesen csak fokozatosan növelve a mennyiséget, felnőttként pedig napi 2-4 tojást is teljesen nyugodtan megehetsz.

Sz. Vivi
Élelmiszerbiztonsági- és minőségi mérnök

FORRÁSOK:

  • Applegate, E: Introduction: Nutritional and functional roles of eggs in the Diet
  • Department of Health: Dietary reference values for food energy and nutrients of the United Kingdom.