Vannak olyan dolgok, amikről az ember nem is gondolná, hogy hatással vannak egymásra. Valószínűleg, amikor túl voltál egy álmatlan éjszakán és az okait kerested, akkor az utolsó dolog, ami megfordult a fejedben a só volt. Pedig ez az ártalmatlannak tűnő fűszer hatással lehet az alvásod minőségére.

Mielőtt azonban az első bekezdés elolvasása után úgy döntesz, hogy teljesen elhagyod a sót az étrendedből, mert az úgyis rossz, jó, ha tudod: a sónak rengeteg pozitív élettani hatása van.

A só emésztése hatással van több hormonra, köztük például a stressz hormonra is. Emellett alacsony sómennyiség fogyasztása akár inzulin rezisztenciához is vezethet. Ami ennél is érdekesebb, hogy a mérsékelt só fogyasztás jobb hatással van a szívproblémák megelőzésében, mint ha nem is ennél sót. Tehát azt már most kijelenthetjük, hogy sót enni kell, mert ha egyáltalán nem eszel, azzal többet ártasz, mint használsz. A só nem az ördögtől való, csak nem szabad túlzásba vinni. És ha megfelelően fogyasztod, akkor pozitív hatása is lehet az alvásodra.

A só képes csökkenteni a stressz szintet. A szervezetedbe juttatott megfelelő mennyiségű nátrium képes a stressz hormonok szintjét csökkenteni, így átsegítve azokon az éjszakákon, amikor úgy cikáznak a gondolataid, hogy nem tudsz elaludni. Emellett növeli az oxytocin szintet. Ez a hormon váltja ki a nyugodtság érzetet, ezért többek közt elalvás előtt is ezt termeli a szervezeted.

Azért, hogy ezeket a hatásaid élvezhesd, csak pár dolgot kell megfogadnod. A tested tudja, hogy mennyi sóra van szüksége. Ha mindig friss alapanyagokból készült ételeket eszel, és azt a saját ízlésednek megfelelően sózod, akkor nem lehet probléma. Ha napközben nem fogyasztasz túl sok sót, akkor lefekvés előtt italba keverve pótolhatod azt. Egy bögre gyógyteába úgy el tudsz rejteni egy csipetnyi sót, hogy az ízén meg se érzed.

A só kiválasztásánál arra is figyelned kell, hogy só és só közt is van különbség. A legjobb, ha bányászott, tiszta kősót választasz, ugyanis a legtöbb asztali só különböző adalék anyagokat tartalmaz. Keresd az olyan sókat, amik kifejezetten adalékanyag mentesek.

Persze, ha sok feldolgozott ételt eszel, akkor észrevétlenül tudod túllépni a napi sóbeviteled. Erre leginkább akkor gyanakodj, ha az alvásod minősége nem megfelelő és 7-8 óra alvás után is fáradtnak, levertnek és erőtlennek érzed magad egész nap. Ennél is gyanúsabb, ha éjszakánként többször is fel kell kelned kisdolog miatt. Ha ezeket tapasztalod, érdemes gyanakodnod a só beviteledre. Próbálj meg kevesebbet fogyasztani és figyeld, hogy javul-e az alvásod minősége.

A só önmagában nem rossz, a szervezetednek szüksége van a megfelelő működéshez. Azonban míg megfelelő mennyiségben fogyasztva jótékonyan hat az életedre, addig túl keveset, vagy túl sokat juttatva a szervezetedbe ellenkezőleg fog hatni, ezért mindig fordíts különös figyelmet a megfelelő mennyiségű és minőségű só fogyasztására. Nemzetközi tanulmányok szerint egy átlagos felnőttnek naponta nagyjából 1500mg nátriumra van szüksége, amit kicsit több mint fél teáskanálnyi sóval tudsz biztosítani. Ez a mennyiség persze attól is függ, hogy mennyi fizikai munkát végzel. Minél többet izzadsz, annál több nátriumot kell fogyasztanod, hogy pótold az izzadsággal távozó sókat.

Nálunk itt találod:

Biorganik Himalája só rózsaszín 1000g

Biorganik Himalája só rózsaszín 2000g

Nature Cookta Parajdi só 1000g

 

FORRÁSOK:

  • Robert Preidt: Less Salt, Fewer Nighttime Bathroom Trips?
  • Jane Lavender: Salt and better sleep

Sz. Vivi

Élelmiszerbiztonsági- és minőségi mérnök