Beköszöntött a tavasz. A nappalok egyre hosszabbak, egyre többet süt a nap és egyre szebb az idő. Ilyenkor biztos neked is újra megjön a kedved, hogy a szabadidőd kint töltsd a természetben. Amikor már kint vagy és edzeni is szeretnél, akkor a legjobb megoldás a futás. Sajnos egy hosszabb táv lefutása annyira le tud fárasztani, hogy utána már nincs se erőd, se kedved edzeni. De minek is, hiszen most futottál? Vajon a futás önmagában elég ahhoz, hogy formába hozd és formában tartsd magad?

Ennek a kérdésnek a megválaszolása azzal kezdődik, hogy számodra mit is jelent „formában” lenni. Csak szeretnél pár kilótól megszabadulni és úgy végigcsinálni a hétvégi erdei túrát, hogy a végére még levegőt is kapj, esetleg olyan testet szeretnél, amilyen egy fitness modellnek van, netán a célod az, hogy indulj egy sportversenyen?

Ezt a kérdést azért fontos megválaszolni, mert a válasz milyensége ettől függ. A zsírégetés egyik legjobb módszere a kardio edzés, ugyanis ilyenkor magas pulzusszámmal, sokszor ismételsz egy mozdulatot, amihez viszonylag kevés energiára van szükséged. Ezek a gyakorlatok aerob mozdulatok, vagyis az izmaid oxigénellátása megfelelően biztosított.

A futás pontosan ilyen gyakorlat, mert minél gyorsabban futsz, a pulzusod annál magasabb lesz, egy-egy lépés megtételéhez azonban nem kell kifejezetten nagy fizikai erőkifejtés (maximum akkor, ha hegyre futsz fel). A zsírégetés viszont beindul, amit abból is érzel, hogy pár perc után már izzadsz.

Innen is látszik, hogy remek gyakorlat a felesleges kilóktól való megszabaduláshoz, viszont ha a fogyás mellett szeretnél alakot is formálni, akkor a futás önmagában nem lesz elég. A kardio edzések nem veszik annyira igénybe az izmaidat, hogy azok fejlődjenek. Márpedig ha tónusos testvonalakat szeretnél, ahhoz az izmaidat is fejlesztened kell. Megfontolandó tény, hogy mindig a súlyzós edzéssel kezdj. Ha a kardioval lefárasztod magad, akkor a súlyzós edzéseket nem tudod megfelelő minőségben kivitelezni, így jobb esetben nem lesz elég hatékony az edzés, rosszabb esetben pedig sérülést is szenvedhetsz. Azonban ha a súlyzóval már kicsit lefárasztottad magad, és utána kardiózol, akkor a szervezetednek már a tartalékokból kell biztosítania az üzemanyagot az izmaidnak. Ez okból kifolyólag vagy előbb súlyzózz, vagy tarts külön erősítő és kardió napokat.

Amikor nem a fogyás a cél, hanem csak a testalkatodat szeretnéd felturbózni, akkor a súlyzós erősítő edzéseket válaszd. A testzsír a bőrhöz tapad, ezért lesz lógós, puha a zsírpárnás testrész. Az izmaid viszont a csontjaidhoz tapadnak, így a bőröd vastagsága nem változik. Emellett az izom sűrűbb, keményebb a zsírnál, így sokkal formásabb. Ezért ha az alkatod nagyjából adott, és a cél a fitness modellek teste, akkor fektess nagyobb hangsúlyt a súlyzókra. Természetesen kardió edzéseket ilyenkor is beiktathatsz, hiszen ezzel az izmaid teljesítőképességét növelheted és az itt-ott még megbúvó kis feleslegeket is ledolgozhatod vele.

A futás remek szabadidős tevékenység, és edzésnek se utolsó. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy nem csodaszer. A hőn áhított testalkat eléréséhez szinte minden esetben szükséged lesz erősítő edzésre. Ne feledkezz meg arról sem, hogy a kardio edzések rengeteg energiát igényelnek, és ha kifogysz belőle, akkor a tested az izmaid leépítésével fogja biztosítani azt. Fontos, hogy ez ne történjen meg, ezért mindig figyelj oda a megfelelő fehérje és szénhidrát… Igen, SZÉNHIDRÁT bevitelre. Emellett az is fontos, hogy ne akarj két nap alatt eredményt. Ez ugyanis túlhajszoláshoz vezethet, és az eredmény el fog maradni, és a kudarctól a kedved is elmehet. Adj magadnak és testednek elég időt a változáshoz!

 

Sz. Vivi
Élelmiszerbiztonsági- és minőségi mérnök

 

FORRÁSOK:

Brent Berman: Is running goog enough exercise from fitness point of view?

Allison Amy: Can we shape our bodies just by running?

Doug Kelsey: Why just running to stay in shape is a mistake