Valóban igaz az a mondás, hogy a tej, élet, erő, egészség?

Nagyon sokan úgy nőttünk fel, hogy ezt az állítást vettük alapul és ennek megfelelően igyekeztünk nagy mennyiségben tej és tejtermékeket fogyasztani. Persze gyerekként nem esett nehezünkre meginni azt a napi fél liter kakaós tejet és megenni megannyi túró rúdit.

Sok éven át a tej központi szerepet töltött be az étrendben, mint egyedüli kalcium és D-vitaminforrás, független attól, hogy a szükséglethez képest csekély mennyiségű D-vitamin van benne és egészségesebb, kalciummal dús alapanyagok vannak a gyakorlatban.

Manapság sok kutatás vizsgálja a tej és tejtermékek fogyasztását és a hosszútávú hatását az egészségre. Amit ma már biztosan kijelenthetjük, hogy a tej az nem az egyetlen és nem is a legjobb kalcium forrás.

Kutatások szerint a napi 2 pohárnál több tej fogyasztása növelheti a petefészek daganat kialakulását.

Az egyik vizsgálat szerint a tejcukor (laktóz) alkotórésze a galaktóz a felelős ezért. Mivel roncsolja a petefészket. Egy 500.000 fős tanulmányban a laktózt nézték és az eredmények szerint a magas laktóz fogyasztás – ami számszerűen 3 pohár/nap tejet jelent – növelte a petefészek daganat előfordulását. Megint más a tejben található női hormonokat – ösztrogént, progeszteront – hozza összefüggésben a petefészek daganattal és egyéb más hormon érzékeny daganat fajtákkal. A magasabb ösztrogén bevitel a sperma számnak sem kedvez J. A férfiak más szempontból is érdekeltek. Náluk nem is igazán a tejen van a hangsúly, hanem a magas kalcium bevitel jelenti a rizikó faktort, mivel növelheti a prosztatadaganat esélyét.

A legtöbb tej és tejtermék reklám erős csontokat ígér, ezzel motiválva  a vásárlókat a fogyasztásra. Tényleg fontos a kalcium a csontritkulás megelőzésében, de a tejben lévő A-vitamin (retinol) nagyobb mennyiségben, gyengíti a csontokat és törésekhez vezet.

A tejnek és a tejtermékeknek magas a telített zsírsav tartalmuk, ami szív és érrendszeri megbetegedéshez, elhízáshoz vezet.

A magas zsírtartalom csökkentésre megjelentek a piacon a zsírszegény tejtermékek nagy választéka. Azt hinnénk, hogy akkor ez most kevésbé árt a kilóknak. Pedig a valóságban ez nem így van. A zsírszegény termékeknél jellemző a magas cukortartalom. A zsírt valóban csökkentették, de cserébe telerakták cukorral, ami gyorsan felszívódik és csak rövidtávon nyújt teltség érzetet. Az éhség szabályozásra jobb hatással vannak a zsíros tejtermékek, de ne feledjük a telített zsírok nem azok a zsírok amikből sokat szeretnénk fogyasztani. A másik érdekesség, hogy a napi 3 adagnál több csökkentett zsírtartalmú tejtermék fogyasztása, minimálisan, de növelte a Parkinson-kór elfordulását. A teljes zsírtartalmú termékek fogyasztásánál nem tapasztaltak hasonlókat.

Nincs igazán bizonyíték arra, hogy a napi 1 pohárnál több tej fogyasztása, egy jól összeállított étrend mellett, csökkentené a csonttörések számát. Kis mennyiségben a fogyasztása azok számára, akik nem szenvednek laktóz intoleranciában előnyös lehet, mert megvédhet a vastagbélrák kialakulásától és a savanyított tejtermékekben értékes probiotikumok találhatóak.

Azok, akik inkább, más kalcium forrást keresnének javaslom a zöld leveles zöldségeket, amik nem csak kalciumban, de K-vitaminban is gazdagok. A K-vitamin is kulcsfontosságú a csontok egészségében. Kalciumot tartalmaz a fodros kel, kínai kel, bok-choy, brokkoli, káposztafélék, salátafélék, karfiol, kelbimbó,  szezámmag, amaránt, szárazbab, tofu. A mángold, spenót és sóska is, de az oxálsav miatt, nem szívódik fel megfelelően. Egyéb lehetőségek a kalciummal dúsított növényi tejek és olyan étrend kiegészítő, ami a kalcium mellett  D-vitamint is tartalmaz.

 

Dávid Brigitta

dietetikus

Tel.:  0670 60 38 333

 

Étrendkiegészítőket itt találsz:

https://legyegeszseges.hu/webshop/egeszsegorzo-ajanlatok/gal-k2-d3-vitamin-500-mcg-k-komplex-4000-ne-d3-x-60-adag-20-ml/

https://legyegeszseges.hu/webshop/egeszsegorzo-ajanlatok/biotech-usa-calcium-magnesium-zink-100db/