A kőképződés okai

Amennyiben valaki sok gyorsan felszívódó szénhidrátot fogyaszt, mint a finom fehér lisztes pékáruk, tészták, sütemények, kristálycukor és a belőle készült termékek, cukros üdítők, akkor a szervezete nagy mennyiségű inzulinnal válaszol. Az inzulin fokozza a májban a koleszterin szintézist. Az arányok az epében megváltoznak, túlsúlyba kerül a koleszterin, ami a koleszterin kő kialakulásához vezet. A többlet energiabevitel gyakran társul megnövekedett testtömeggel is, ezért gyakori, hogy az epebetegek túlsúlyosak.

Sajnos az sem tesz jót az epéjének, aki viszont szigorú, koplalásos diétát tart. Megakadályozza az epehólyag rendszeres ürülését, ezáltal az epefolyadék besűrűsödik és ugyancsak a kőképződésnek kedvező az állapot. Aki rendszertelenül étkezik a nap folyamán, hasonlóan rosszul bánik az epéjével. Ilyenkor is hiányos a rendszeres epe ürülés.

Epekő megelőző étrend

A legfontosabb az elmondottak alapján a jó minőségű lassan felszívódó szénhidrátok fogyasztása. A teljes kiőrlésű gabonák és pszeudocereáliák nagy mennyiségű élelmi rostot is tartalmaznak. Ami persze lassítja a felszívódást, ezáltal csökken az inzulin mennyisége is. A vízben oldódó rostok, mint a pektin, a zabban a béta glükán és a csicsókában az inulin, csökkenti a koleszterin szintet.

A fehérjék fogyasztása legyen az állati vagy növényi eredetű Anöveli az epesav koncentrációt és csökkenti a koleszterin kicsapódás előfordulását.A Azért figyeljünk oda a fehérjékre. Érdemes figyelembe venni, hogy csak az állati eredetű fehérjék tartalmaznak koleszterint a növényi fehérjeforrás nem. Ilyen módon a legjobb, ha több a növényi fehérje és kevesebb az állati eredetű az étrendben.

https://legyegeszseges.hu/webshop/egeszsegorzo-ajanlatok/testsulykontroll/biotech-usa-rice-protein-vanilias-sutemeny-500g/

Legyen meg a napi 3 főétkezés – reggeli, ebéd, vacsora – ami tartalmazzon fehérjét, szénhidrátot, és telítetlen zsírokat. A kisétkezések alkalmával gyümölcsöket együnk, ami mellé nyugodtan ehetünk olajos magokat, például diót, kesudiót, brazil diót, mandulát, pisztáciát, stb.

A megelőző étrend egyensúlyra épül, minőségi nyersanyagokból áll. Nem diéta hanem, egészséges táplálkozást jelent.

Boszy Epe-Kefe tea 20×1,25g

Az epekőbeteg étrendje

Amennyiben már kialakult az epekő, akkor sokkal jobban meg kell válogatni az alapanyagokat és megszorításokat kell beiktatni. Csökken a zsírbevitel és a nem túlsúlyos beteg is jobban jár, ha cukor mentes étrendet követ.

A nyersanyagok szempontjából a legfontosabb az egyéni érzékenység. A betegek különböző alapanyagokra érzékenyek. Az is fontos, hogy milyen a feldolgozottsága a nyersanyagnak, milyen konyhatechnológiával készül az étel. A hámozás, aprítás, reszelés, turmixolás, szűrés javít a tolerancián. A személyes toleranciát legjobban az étkezési napló használatával lehet megállapítani. Fel kell írni az elfogyasztott ételeket – lehetőleg az összetétel ismeretében – és a jelentkező tüneteket.

Az egyéni tolerancia körébe tartozó nyersanyagok

Tej, tejeskávé, tojás, vaj, margarin.

Nyersen fogyasztva panaszt okozhat a káposzta, kelkáposzta, karalábé, karfiol, zöldpaprika, paradicsom, uborka, retek, torma, petrezselyem zöld, rebarbara, zeller.

A hagymafélék, a fokhagyma, a torma hatása attól függ, hogy hogyan használjuk fel. Egészben az ételbe főzve nem okoznak gondot, nyersen inkább, zsiradékban pirítva görcsös fájdalmat okoznak.

Jó minőségű növényi fehérje forrást tartalmaz a száraz bab, borsó, lencse, szója, viszont a puffasztó hatásuk miatt panaszt okozhatnak ezért nem ajánlott.

A gyümölcsök leginkább hámozás, reszelés után fogyaszthatók. Jellemzően panaszt okoznak az apró magvas, ízanyagokban gazdag, magas illóolaj tartalmú gyümölcsök. Eper, málna, szeder, ribizli, kivi, ananász, narancs, stb. A cseresznye, meggy, szilva, köves körték, éretlen almák. Kerüljük a magas zsírtartalmú olajos magok fogyasztását. Kísérletezzünk a feldolgozással. Hátha turmixolás és szűrés után egy adott gyümölcs nem okoz panaszt.

Fűszerekre is oda kell figyelni. A tárkony, bazsalikom, oregánó frissen gondot okoz, de a szárított változata fogyasztható. Nem ajánlottak az aromás fűszerek – kapor, ánizs, mustár, kömény, vanília, szegfűszeg, fahéj, szerecsendió.

A kenyerek közül a Graham lisztes jó választás. A rostbevitel biztosítására zabkorpa, búzacsíra, búzakorpa, zabpehely használható. Kerülendő a sokmagvas kenyér, csak a lenmagos és a szezámmagos ajánlott. A magas zsírtartalmú pékáru epegörcsöt okoz. A kenyér legyen pirítva vagy inkább már másnapos szikkadt.

A tejtermékekre és a húsféleségekre is igaz, hogy csak az alacsony zsírtartalmú illeszthető be az étrendbe. A tojásnál csak a sárgája okoz panaszt a fehérje nyugodtan fogyasztható.

Az édes íz pótlására kalóriamentes eritrit vagy stevia használható.

https://legyegeszseges.hu/webshop/nepszeru-termek/floravita-eritrit-1000g/

https://legyegeszseges.hu/webshop/elelmiszerek/termek-fajtak/izesitok/cukor-stop-stevia-tabletta-100db/

A csoki kizárva, de a kakaó fűszerezésre használható. Sok beteg nem bírja a kávét, de a tea, főleg ha nem túl erős, akkor nyugodtan iható.

https://legyegeszseges.hu/webshop/elelmiszerek/termek-fajtak/tea_kave_kakao/nature-cookta-holland-kakaopor-10-12-200g/

A leírt nyersanyagok sok év tapasztalatait foglalja magában. Senki ne tekintsen úgy rá, hogy akkor ő most ezeket mind kihagyja az étkezéséből. A zöldségek, gyümölcsök, fűszerek tekintetében érdemes többféleképpen feldolgozni, elkészíteni és megtalálni azt az állapotot, amikor nem okoz Apanaszt.

Az étrend változik közvetlen epeműtét után vagy akut heveny epegörcs esetén!

Dávid Brigitta
dietetikus
Tel.:  0670 60 38 333