Mostanában nagyon felkapott lett a por formájában forgalomban lévő kollagén fogyasztása. Közelítsük meg tudományos szemszögből.

A kollagén az nem más, mint egy fehérje, és mint minden fehérje, amit elfogyasztunk, az monomerekre bomlik. Vagyis az alkotóelemeire. A fehérjék aminosavakból épülnek fel. Tehát az emésztő enzimek hatására a fehérjéből végül aminosav lesz. Ezeket az aminosavakat használja fel az emberi szervezet, hogy saját fajspecifikus fehérjéit, jelen esetben a kollagénjeit felépítse. Az aminosavak közül, legnagyobb mennyiségben glicin, prolin, alanin… stb. alkotja, de az esszenciális aminosavak is fontosak a felépítéséhez.

Viszont, arra nincs garancia, hogy az étrendkiegészítőként elfogyasztott kollagénből, az aminosavakat miután felszívódnak, a szervezet újra kollagénként fogja összerakni. Lehet, éppen másra kell az adott aminosav.

Az is feltűnhet az étrendkiegészítőknél, hogy nem az eladni kívánt kollagén pozitív hatásait sorolja fel a gyártó/forgalmazó, hanem a szervezetben betöltött szerepét emelik ki. Annak a kollagénnek a hatását, amit a szervezet termel.

A kollagén a szervezetben található fehérjék 30%-át teszi ki. Kötőszöveti fehérje. Leginkább a bőr szépségével és a csontok, porcok egészségével szoktuk kapcsolatba hozni. Egyébként megtalálható az erek falában, a bélben, a fogzománcban, méhlepényben, hajban, és az izomszövetben is. Az ínak, szalagok és a csigolyák alkotórésze is.

Azt is tudjuk, hogy idővel a kollagén termelés csökken. Ennek jele a bőrön megfigyelhető, a porcszövetben meg érezzük, terhelés hatására a csökkent kollagén szintet. A bőr javítására vannak stimuláló hatások, mint a lézer terápia, vagy az egyszerűbb dörzsölés, váltott hideg és meleg vizes fürdés. A mozgás is gyorsítja a sejtanyagcserét azáltal, hogy a bőr kipirul, izzad. Természetesen ezek a módszerek csak a kültakarónk kollagén termelését serkenti.

Mivel tudjuk támogatni a szervezet kollagén termelését?

A megfelelő C-vitamin bevitellel. Ez egy fontos koenzim ahhoz, hogy a már említett aminosavakból felépüljön a kollagén. Kell még hozzá esszenciális aminosav is, vagyis a szervezet által nem előállítható aminosavak, ezért fontos a megfelelő fehérje bevitel. Prolinnal, ami tojásfehérje, szója, káposzta, hús, sajt alkotórésze. Antociánokkal, azok az értékes színanyagokkal, amik a gyümölcsök, zöldségek színanyagában találhatók. Antociánban gazdagok a bogyós gyümölcsök, áfonya, szeder, ribizli, eper, málna. Nyomelemek közül a rézzel, cinkkel és az A-vitaminnal vagy beta-karotinnal.

Mivel ártunk a kollagén termelésnek?

A magas cukorfogyasztással, dohányzással, UV sugárzással (túlzott napozás), illetve vannak olyan autoimmun betegségek, melyek a kollagén termelést akadályozzák.

A kollagén felhasználása sokoldalú. Lehet a gyógyászatban alkalmazni égési sérülések szöveti regenerációjára, kozmetikai beavatkozásoknál ráncok feltöltésére. Ugyancsak készülhet belőle virsli bőr vagy hangszer húr.  A sokat használt zselatin is kollagén, csak éppen hidrolizált változata.

Természetesen azok a kozmetikai készítmények, melyek külsőleg ígérik a kollagén bejutását a bőrbe, nem mondanak igazat. Nem jut be a hámrétegbe.