A mai napig nagyon sok embert foglalkoztat az aszpartám egészségre gyakorolt hatásának kérdésköre. A szintetikus édesítőszerek közül jelenleg is ez az egyik legtöbbet felhasznált összetevő a diétás élelmiszerekben. Nem csak Amerikában, de Európában -közte hazánkban- is igen népszerű a felhasználása.

Az ígéret csábítóan hangzik: édes élvezet kompromisszumok nélkül és anélkül, hogy plusz kilók miatt kéne magunkat gyötörni. Ezt ígérik az édesítőszerek, köztük az aszpartam is.

Napjainkra azonban egyre több tanulmány igazolja, hogy az édesítőszerek korántsem olyan veszélytelenek, mint ahogy azt korábban gondolták. Mára a több éves fogyasztásuknak köszönhetően sokkal reálisabb következtetéseket lehet levonni a rendszeres fogyasztásukkal járó követkeményekről. Ezek között érdemes megemlíteni azt, hogy hozzájárulhatnak a testzsír növeléséhez, vagyis elhízáshoz vezethetnek, illetve egy új tanulmány azt is bizonyította, hogy a vércukorszintet is képesek károsan befolyásolni.

De ez még nem minden: az idő előre haladtával egyre több bizonyíték áll a rendelkezésre az aszpartám egészségkárosító hatásáról, jelenleg 90 mellékhatása ismert. Összefüggésbe hozták több betegség kialakulásában, többek között a Sceloris multiplex-el (egy krónikus, potenciálisan rokkantsághoz vezető betegség, amely a központi idegrendszert, azaz az agyat és a gerincvelőt érinti vagy a koraszülések rizikójának növelésével. Sőt, a kutatók egy része nem tartja kizártnak azt sem, hogy a rák kialakulásában is jelentős szerepe van az édesítőszernek. Belegondolva abba, hogy még a kezdeti felhasználásnál a társadalom csak a fejfájástól, mint mellékhatástól aggódott, mára igazolhatóan sokkal súlyosabb követkeménytől kell tartani, ha rendszeres fogyasztói vagyunk az édesítőszereknek.

MI is az aszpartám?

Az aszpartám két aminosav metilésztere. Az aminosavak a fehérjék építőkövei, vagyis az élet alapjai, ezek nélkül nem létezhetnénk.  Az aszpartám a szervezetünkben építőköveire bomlik, azaz aszparaginsavra, fenilalaninra és metanolra.

Az aszparaginsav a fehérjék egyik építőköve, mely a természetben is megtalálható, tehát egy nem esszenciális aminosavról van szó. Ez annyit jelent, hogy nem szükséges a táplálékunkban jelen lennie, mert a szervezet önmaga is képes előállítani, nem úgy, mint a fenilalanint, ami egyike az esszenciális aminosavaknak, tehát nélkülözhetetlen a számunkra, azonban a szervezetünk nem képes azt előállítani, így külső forrásából, táplálékkal kell biztosítani a szervezetünk számára. Szerepe az idegrendszer megfelelő működésében fontos.

Még ha ezek alapján úgy is vélekednénk, hogy nem lehet annyira veszélyes a fogyasztása, már csak azért sem mert, az EU-ban engedélyezett adalékanyag élelmiszerekben, gondoljunk csak bele abba, hogy teljes mértékben szintetikus, kémiai úton előállított anyagról van szó, tehát az egészséges, tudatos táplálkozás alapját egyáltalán nem támogatja. Sőt nem feltétlen járul hozzá, hogy kevesebb kalóriát fogyasszunk el, mert az emberek többségénél 90 perc után egy elfojthatatlan sóvárgás és mértéktelen evés jelentkezik, melynek következtében akár dupla annyi kalóriát is magunkhoz vehetünk.

Válasszunk inkább olyan élelmiszereket, melyek minél több természetes összetevőt tartalmaznak. Ha édességre vágyunk válasszunk eritrittel édesített élelmiszert, de a legjobbat, akkor teszünk a testünknek, ha fokozatosan csökkentjük ételeinkben az édesítő mennyiségét. Mindenképp hinni kell abban, hogy fokozatosan hozzá lehet szoktatni magunkat a kevésbé édes ízekhez. Érdemes kipróbálni, egy nagyon frissítő, az aszpartámmal édesített üdítők helyett a friss gyümölcsből elkészített smoothie-kat.  Elkészítése nagyon egyszerű. Nem kell hozzá más, mint friss gyümölcs és víz, majd ezt kell összeturmixolni. Igazi felüdülés!

Sz. Vivi

Élelmiszerbiztonsági- és minőségi mérnök