A víz fontosságát mi sem jelzi jobban, mint hogy az ENSZ 1993-ban úgy döntött, hogy a Víz Világnapjaként kijelöl egy dátumot, (március 22) melynek célja, hogy gondolkodásunk középpontjába kerüljön ez a természeti kincs.

Gyakran hallhatsz, olvashatsz arról, hogy milyen fontos a szervezeted számára, hogy megfelelő mennyiségű folyadékkal lásd el. Az elégtelen folyadék bevitel rövidtávon fejfájást, szédülést, koncentrációs nehézségeket okozhat, hosszú távon pedig vesebetegség kialakulásához, kiszáradáshoz is vezethet.

Az, hogy milyen egészségi állapotban vagy, elsősorban az elfogyasztott táplálék minőségének függvénye. Ahhoz, hogy a kívánt állapotot elérd, sok gyümölcsre, zöldségre és teljes kiőrlésű gabona elfogyasztására van szükséged, de nem elég ezeket csak megenni. Ahhoz, hogy az ezekben található értékes tápanyagokat fel is tudd használni, az kell, hogy a szervezeted szállítórendszereinek segítségével eljussanak a legtávolabbi sejtjeidbe is, vagyis be kell kerülnie az anyagcserédbe.

Tested hozzávetőlegesen 60-70 százaléka víz, amely azonban számos tényezőtől, elsősorban a tested zsírtartalmától függ, azzal fordítottan arányos. A víz számos feladatot lát el a szervezetedben, ezek közül az egyik legfontosabb, hogy mint szállítóeszköz jelen van az anyagcserefolyamataidban. Átlagosan 2,5 liter vízveszteséggel kell számolnod naponta, tehát ez az a mennyiség, amit szervezeted felhasznál a mindennapi fenntartáshoz. Ennek 60%-a vizelettel, 20%-a bőrön keresztül történő párologtatással, illetve a maradék a légzéssel, széklettel távozik. A tavasz beköszöntével és ahogy az idő melegszik többet izzadsz, mint télen, mely következtében a párolgási veszteség mennyisége megnő és már számolnod kell, az ezzel járó sóveszteséggel is.

Tehát, hogy mennyi folyadékra van szükséged napi szinten ahhoz, hogy biztosítsd szervezeted normális működését, vagyis egészséges maradj, több tényezőtől is függ. Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet állásfoglalása szerint 10 testsúly kilogrammonként 4 dl folyadék bevitelére van szükségünk. Egy 70 kilós embernek tehát 28 deciliter folyadékot kell pótolnia naponta – ez a hivatalos, általánosan elfogadott álláspont. Ez a mennyiség csupán a minimumot jelenti, ez ahhoz elég, hogy a létfenntartáshoz szükséges mennyiséget pótold és elkerüld a rosszullétet. Ennél többet ne félj meginni, főleg a meleg napokon, hiszen ahhoz, pl.: hogy a bőröd is szép és egészséges legyen, ahhoz is folyadék szükséges.

Mi az, amit folyadéknak tekinthetünk?

Az egészséges, tudatos táplálkozásban folyadéknak elsősorban a víz tekintendő, legyen az csapvíz vagy ásványvíz. A folyadékod 80-90%-át mindenképp ezzel pótold! Számos ásványi anyag található meg benne, kalóriamentes és garantáltan szomjoltó, ellentétben az egészségesnek hitt 100%-os gyümölcslevekkel, cukrozott üdítőitalokkal, teákkal, vagy cukormentes löttyökkel szemben. Ráadásul nem csak úgy érzed, a hideg víz valóban jobban oltja a szomjad a szoba-hőmérsékletű (vagy még melegebb) víznél. A hideg vizet ugyanis sokkal gyorsabban veszi fel a szervezeted. Sajnos, a boltok polcain található 100%-os gyümölcslevek nem annyira egészségesek, mint gondolnád. A legtöbb gyümölcs palackozás előtt hőkezelésen esik át, hogy szavatosságukat sokáig megőrizzék, így azonban az értékes vitaminok már nem találhatóak meg bennük. Sokkal jobbat teszel, ha otthon te magad frissen facsarsz gyümölcslevet, pl. a reggelid mellé. A cukormentes, édesítőszerrel készült italokkal sem mondhatni, hogy pótlod a folyadékot. Sőt! Például, a Na alapú édesítőkkel készült üdítőitalok megkötik a szervezetedben a vizet, így nem fog tudni hozzájutni és azt felhasználni, olyan mintha nem is ittál volna. A kávé sem a legjobb folyadékpótló, mert vízhajtó hatással rendelkezik. Amennyi kávét megiszol, érdemes utána annyi vizet elfogyasztani, hogy egyensúlyban maradj.

Összefoglalva tehát, ahhoz hogy egészséges maradj, nagyon fontos, hogy megfelelő mennyiségű folyadékot fogyassz. Ez a mennyiség 10 testsúly kilogrammonként 4 dl folyadékot jelent. 80-90%-ban csapvízzel vagy palackozott ásványvízzel pótold a mennyiséget, semmiképp ne válassz cukros, illetve édesítőszerrel készült teákat, üdítőket, mert nemhogy nem pótolják a folyadékot, de a vizet meg is kötik a szervezetedben. A megkötött vizet pedig nem tudod hasznosítani, olyan mintha nem is ittál volna.

Sz. Vivi

Élelmiszerbiztonsági- és minőségi mérnök